De cursus zwangerschapsyoga van Yoginon is een zeer complete cursus van 10 lessen waarbij je niet alleen yogahoudingen (kracht en ontspanning) en ademhalingsoefeningen doet, maar ook informatie over je zwangerschap, het bekken en de bevalling ontvangt. Er is een partnerles waarin we pijnbestrijding d.m.v. acupressuur en massage behandelen.

Uniek! Nieuwe in de cursus: Hypnobirthing!

Bij ons krijg je ook twee lessen in Hypnobirthing in deze cursus waardoor je uitstekend bent voorbereid op een voorspoedige en mooie bevalling.

Deze cursus draagt bij aan een fit en soepel verloop van je zwangerschap en bereidt je fysiek en mentaal goed voor op je bevalling. Omdat een zwangerschap en een bevalling veel van je lichaam en geest vragen, kan je natuurlijk wel wat extra ondersteuning gebruiken.

ZWANGERSCHAPSCURSUS EN COVID-19 

Vanaf 7 juli worden de lessen weer in de studio gegeven. We zitten veilig op 1,5 meter afstand van elkaar met extra natuurlijke ventilatie in de zaal.

Zwangerschapscursus

Wij bieden twee pakketten aan welke (deels) door je verzekering worden vergoed. Kijk hier voor je vergoeding of neem contact op met je verzekering.

Groepsverband zwangerschapscursus 10 lessen: € 225,-

Privé zwangerschapscursus aan huis 5 lessen: € 275,-

  

Op welke dag kan ik zwangerschapsyoga volgen?

Groepsverband cursus:

  • Dinsdagavond 19:00 tot 20:00 uur  

Privé cursus: 

  • In overleg op een zelf gekozen dag en tijdstip

  

Waar wordt deze cursus gegeven

Adres: Yogastudio, Industrieweg 10b, 1566 JP Assendelft of bij je thuis (Zaanstad).

Wanneer je in de studio les komt volgen mag je in de centrale hal de lift of de roltrap  naar de de eerste verdieping nemen. Onze fijne ruime yogastudio bevindt zich in Sportcentrum de Club.

  

Wanneer kan ik beginnen met zwangerschapsyoga?

Je mag op elk gewenst moment in je zwangerschap instromen. De meeste zwangeren starten tussen de 14 en 20 weken zwangerschap. Maar eerder of later instromen kan uiteraard ook!

Na 30 weken zwangerschap kan je nog steeds starten met cursus, maar kies dan voor een of meerdere privéles(sen) van € 60,- of ga voor het complete pakket van 5 lessen. (incl. een les in Hypnobirthing). 

Kan ik ook eerst een proefles nemen?

Jazeker! Een proefles in de studio is gratis.

Je krijgt na aanmelding via het contactformulier een bevestiging per email voor de proefles toegestuurd. 

Uit hoeveel lessen bestaat de cursus?

De cursus bestaat uit 10 wekelijkse lessen waarvan 7 zwangerschapsyoga (combinatie van kracht en ontspanning) en informatie, 1 partnerles en 2 Hypnobirthing lessen.  

Het is een doorlopende cursus, wat betekent dat alle lessen om de 10 weken herhaald zullen worden, inclusief de partnerles. Je mag dus op elk moment instromen!

Je krijgt dus, ongeacht wanneer je instroomt (wanneer je elke week komt) altijd alle onderwerpen in je cursus. 

De 10 lessen mag je verdelen over 15 weken. Je mag dus lessen missen (b.v. vakantie, weekendje weg, ziek etc.) en deze binnen 15 weken inhalen. 

Privéles kan je naar keuze volgen. We bieden een voordeel pakket aan van 5 lessen.  

 

Wie is de docente? 

De lessen worden gegeven door Manon de Jonge, zelf moeder van een dochter (2007) en een ervaren zwangerschapsyogadocente (gediplomeerd 2012). 

Manon is naast zwangerschapsyogadocente ook opgeleid in diverse andere yogastijlen en is hypnotiseur. Ze is tevens zwangerschapsmassage therapeut, gespecialiseerd in bekkenklachten en babymassagedocente.

Wat is de groepsgrootte?

De groepsgrootte is wisselend, gemiddeld zo’n 10 a 15 zwangeren. We hechten veel waarde aan persoonlijk contact.

Hoe groot is de studio? 

Onze fijne studio is 150 m2 waar voldoende ruimte is om veilig op 1,5 meter afstand van elkaar te blijven.

Wat moet ik meenemen naar de les?

Het is niet perse nodig om een yogamat mee te nemen, maar nu i.v.m. de veiligheidsregels bij COVID-19 mag dit natuurlijk wel. Er zijn voldoende schoonmaaksprays voor de matten aanwezig.

Bij privéles aan huis of online heb je een yogamat of een stevig kleedje, een kussen en een deken nodig. Geef het aan als je geen mat hebt, dan nemen we er eentje voor je mee.

Wat trek ik aan?

Gemakkelijk zittende kleding zoals een joggingbroek of legging en een T-shirt of hemdje voldoen uitstekend. Eventueel een trui/vestje voor tijdens de ontspanningsoefeningen.

Yoga wordt beoefend op blote voeten of sokken.

 

Wat moet ik nog meer weten voor de yogales?

We raden je aan om eventuele blessures en specifieke klachten van te voren door te geven aan de docente. 

Ook is het verstandig om niet te veel te eten vlak voor de les.

 

Moet ik lenig zijn voor yoga?

Nee hoor! Je hoeft absoluut niet lenig te zijn en je hebt ook geen yoga-ervaring nodig. Iedereen is welkom.

  

Wat doen we in de lessen?
We behandelen diverse onderwerpen in de lessen. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Bekken en de bekkenbodem (bekkeninstabiliteit)
  • Conditie en kracht (fitness en yogaoefening) tijdens je zwangerschap
  • Ademhaling (tijdens de voorweeën en weeën)
  • Oefeningen voor het versterken van je houdingspieren
  • Rug- nek- en schouderklachten tijdens de zwangerschap
  • Ontspanning bij o.a. harde buiken en meditatie-oefeningen
  • Hypnobirthing voor een voorspoedige bevalling. Ook bij stressklachten en angst voor pijn tijdens de bevalling.
  • Bevallingshoudingen
  • Partneravond/ochtend 1 x (een actieve informatie-avond van 1 uur waarin de partner (of een andere begeleider) leert hoe hij/zij de vrouw kan bijstaan tijdens de bevalling door o.a. het leren van drukpunten en massage en bespreking van eventuele pijnbestrijding door begeleiding van Hypnobirthing. Wees gerust, het is zeer praktisch, geen zweverige pufclub en de partners doen geen yogahoudingen.

Wanneer zijn de partnerlessen in 2020?

  • dinsdag 20 oktober 19:00-20:00
  • dinsdag 15 december 19:00-20:00 

Wanneer zijn er geen lessen?

Herfstvakantie 2020: er is geen les op 13 oktober 2020

Back in shape komen? Kan ik bij jullie ook weer yogales nemen na mijn zwangerschap? 

Jazeker! Je kunt bij ons zo’n zes weken na je bevalling weer meedoen aan alle rustige yogalessen en je mag ze ook combineren (Yin yoga, Restorative yoga, Rug- nek en schouderyoga en de Hatha yoga). Je mag natuurlijk ook weer kalm aan beginnen met andere sporten!

Ben je nog geen lid bij de Club dan is je eerste week yogales na je bevalling gratis!

Geef van te voren s.v.p. even door aan de docente dat je pas geleden bent bevallen (zeker wanneer je klachten hebt) zodat ze er rekening mee kan houden i.v.m je buikspieren en je bekkenbodem. Onze yogadocenten zijn allen gediplomeerd en zeer kundig op dit gebied.

Yogahoudingen waarbij je je buikspieren traint kun je namelijk pas doen wanneer je buikspieren weer zijn ‘gesloten’ (meestal na ongeveer zes weken). Dit kun je zelf checken: ga op je rug liggen met je voeten voor je bekken, til je hoofd op en voel met de wijsvinger en middelvinger boven je navel of de ruimte gesloten is. Als dit nog niet het geval is, kun je de buikspieren beter nog niet teveel belasten.

Na de zwangerschap en bevalling heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. De gebieden die het meest onder druk hebben gestaan, zijn je bekkenbodem, rug, schouders en nek. Train vanaf het moment dat je bent bevallen je bekkenbodemspieren (dit heb je geleerd in de zwangerschapscursus) Elke dag vijf minuten de bekkenbodemspieren aan- en ontspannen levert het beste resultaat.

En na een aantal weken kun je ook de wat krachtigere yogalessen (Vinyasa flow en Ashtanga yoga) gaan volgen. Ook mag je op hetzelfde abonnement (of 10-rittenkaart) weer alle sporten die het sportcentrum aanbiedt volgen. Zo ben je meer ontspannen na je bevalling en weer snel back in shape!

Ik wil me graag aanmelden, hoe doe ik dat?

Wil je je opgeven voor deze leuke cursus op de dinsdagavond of aan huis?

Je kunt je hieronder aanmelden en op het contactformulier aangeven welke keuze je maakt en op welke datum je wilt starten. 

Je kan je via het contactformulier ook opgeven voor een gratis proefles in de studio. 

Tot ziens!

Recensies 

Zwangerschapsyoga gevolgd en dat was erg fijn. Na de les was ik weer heerlijk ontspannen! ~ Anouk Aghterhof 

De manier waarop Manon de lessen geeft is ‘down to earth’, erg fijn als je niet van ‘zweverige’ yoga houdt! ~ Dina Rensmas 

Er wordt heel leuk les gegeven en er is een avond dat je partner mee kan om drukpunten te leren voor tijdens de bevalling, daar heb ik erg veel aan gehad! Dankjewel. ~ Lisette Wesselman