ZWANGERSCHAPSCURSUS

De zwangerschapscursus  van 10 lessen kan je volgen op de dinsdagavond of de zaterdagochtend in Koog a/d Zaan. 

Je mag op elk moment instromen.

Ook geven we privéles aan huis in Zaanstad, online of in de studio.

De cursus zwangerschapsyoga van YOGINON is een zeer complete cursus waarbij je niet alleen yogahoudingen en ademhalingsoefeningen doet, maar ook informatie over je zwangerschap, het bekken en de bevalling ontvangt.

Ook is er een partnerles waarin we o.a. pijnbestrijding door drukpunten behandelen en krijg je les in Hypnobirthing waardoor je uitstekend bent voorbereid op een voorspoedige bevalling.

De groepscursus is doorlopende cursus, wat betekent dat alle lessen om de 10 weken herhaald zullen worden, inclusief de partnerles.

Je kan op elk moment instromen indien er voldoende plek is in de studio. Je krijgt dus altijd alle informatie! 

Deze cursus draagt bij aan een fit en soepel verloop van je zwangerschap en bereidt je fysiek en mentaal goed voor op je bevalling. 

Informatie zwangerschapscursus 

Wij bieden twee pakketten aan welke beiden (deels) door je verzekering kunnen worden vergoed.

Neem contact op met je verzekering.

Groepsverband: 10 lessen van 60 min: € 225,-

Wat doen we in de groepslessen?
We behandelen diverse onderwerpen in de lessen. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Bekken en de bekkenbodem (bekkeninstabiliteit)
  • Conditie en kracht (fitness en yogaoefening) tijdens je zwangerschap
  • Ademhaling (tijdens de voorweeën en weeën)
  • Oefeningen voor het versterken van je houdingspieren
  • Rug- nek- en schouderklachten tijdens de zwangerschap
  • Ontspanning bij o.a. harde buiken en meditatie-oefeningen
  • Hypnobirthing voor een voorspoedige bevalling. Ook bij stressklachten en angst voor pijn tijdens de bevalling.
  • Bevallingshoudingen
  • Partneravond/ochtend 1 x (een actieve informatie-avond van 1 uur waarin de partner (of een andere begeleider) leert hoe hij/zij de vrouw kan bijstaan tijdens de bevalling door o.a. het leren van drukpunten en door begeleiding van Hypnobirthing. Wees gerust, het is zeer praktisch, geen zweverige pufclub en de partners doen geen yogahoudingen.

Privélessen: 5 lessen van 60 min: € 285,-

Je kan ook 1 of meerdere privéles(sen) naar keuze los boeken €62,- per les

De privécursus (aan huis of online) bestaat uit de 5 belangrijkste onderdelen van de groepscursus:

  • Ontspanningshoudingen en ademhalingsoefeningen (tijdens de voorweeën en weeën) en voorbeelden van bevallingshoudingen.
  • Bekken en de bekkenbodem (preventie bekkeninstabiliteit)
  • Hypnobirthing voor een voorspoedige bevalling. Ook bij stressklachten en bij angst voor de bevalling.
  • Rug, nek en schouder oefeningen en hulp bij pijn en blessures (ook voorkoming!)
  • Partnerles (deze les volg je samen met je partner, of iemand anders die je bij de bevalling begeleidt. Hij/zij leert hoe je kan helpen tijdens de bevalling door het aanleren van drukpunten en bespreking van eventuele pijnbestrijding door begeleiding van Hypnobirthing. 

Op welke dag kan ik zwangerschapsyoga volgen?

  • Dinsdagavond 19:00 tot 20:00 uur 
  • Zaterdagochtend 10.15 tot 11.15 uur   

Privéles aan huis (Zaanstad), online of in de studio

In overleg aan huis of online op een zelf gekozen dag en tijdstip

Wanneer zijn de partnerlessen in 2021?

De eerstvolgende partnerlessen zijn op:

Dinsdagavond: 19.00 tot 20.00 uur op 16-8-2022 

Zaterdagochtend: 10.15 – 11.15 uur op 20-8-2022

De partnerlessen worden ongeveer om de 10 weken herhaald.

Wanneer zijn er geen lessen?

Tijdens de zomervakantie van 30-7-’22 t/m 14-8-’22 zullen onderstaande lessen vervallen: 

  • Zaterdag 30-7

  • Dinsdag 2-8

  • Zaterdag 6-8

  • Dinsdag 9-8

  • Zaterdag 13-8

De vervallen lessen mag je uiteraard op een ander moment inhalen.

Waar wordt de groepscursus gegeven?

YOGINON | Lagendijk 3 | 1544 KA | Koog aan de Zaan

Klik HIER voor de juiste routebeschrijving.

Gratis parkeren op het grote parkeerterrein

Wanneer kan ik beginnen met zwangerschapsyoga?

Je mag op elk gewenst moment in je zwangerschap instromen. De meeste zwangeren starten tussen de 14 en 20 weken zwangerschap. Maar eerder of later instromen kan uiteraard ook!

Na 30 weken zwangerschap kan je nog steeds starten met de cursus, maar kies dan voor een of meerdere privéles(sen) of ga voor het complete privépakket van 5 lessen. (incl. een les in Hypnobirthing).

Je kan ook kiezen voor 1 of meerdere privelessen naar keuze.

Kan ik ook eerst een proefles nemen?

Jazeker! Een proefles voor de groepscursus is gratis.

Je krijgt na aanmelding via het contactformulier een bevestiging per email voor de proefles toegestuurd.

Uit hoeveel lessen bestaat de cursus?

De groepscursus bestaat uit 10 wekelijkse lessen waarvan 7 zwangerschapsyoga (combinatie van kracht en ontspanning) en informatie, 1 partnerles en 2 Hypnobirthing lessen.  

Het is een doorlopende cursus, wat betekent dat alle lessen om de 10 weken herhaald zullen worden, inclusief de partnerles. Je mag dus op elk moment instromen!

Je krijgt dus, ongeacht wanneer je instroomt (wanneer je elke week komt) altijd alle onderwerpen in je cursus. 

De 10 lessen mag je verdelen over 12 weken. Je mag dus 2 lessen missen (b.v. vakantie, weekendje weg, ziek etc.) en deze binnen de 12 weken inhalen. 

Privéles bestaat uit 5 lessen en kan je in overleg op data naar keuze volgen. We bieden een voordeel pakket aan van 5 lessen.  

Wil je alleen de HypnoBirthing leren?

Het ook mogelijk om een HypnoBirthing workshop van 2 uur aan huis of in de studio te boeken.

Wie is de docente? 

De lessen worden gegeven door Manon de Jonge. Ze is een zeer ervaren zwangerschapsyogadocente (gediplomeerd 2012). 

Manon is naast zwangerschapsyogadocente ook opgeleid in diverse andere yogastijlen en is hypnotherapeut. Ze is tevens zwangerschapsmassage therapeut, gespecialiseerd in bekkenklachten en babymassagedocente.

Wat is de groepsgrootte van de groepscursus?

De groepsgrootte is wisselend, maximaal 12 deelneemsters. We hechten veel waarde aan goede begeleiding.

Hoe groot is de studio? 

De studio is 60 m2 waar tijdens een covid-19 periode voldoende ruimte is om veilig op afstand van elkaar te blijven. (Dan max. 10 deelneemsters)

Er zijn maar liefst zes ramen die we open kunnen zetten om frisse lucht te laten circuleren.

Wat moet ik meenemen naar de les?

Het is niet nodig om een yogamat mee te nemen, maar het mag natuurlijk wel. Er zijn voldoende schoonmaaksprays en doekjes voor de matten aanwezig.

Bij privéles aan huis of online heb je een yogamat of een stevig kleedje, een kussen en een deken nodig. Geef het aan als je geen mat hebt, dan nemen we er eentje voor je mee.

Wat trek ik aan?

Gemakkelijk zittende kleding zoals een joggingbroek of legging en een T-shirt of hemdje voldoen uitstekend. Eventueel een trui/vestje voor tijdens de ontspanningsoefeningen.

Yoga wordt beoefend op blote voeten of sokken.

Wat moet ik nog meer weten voor de yogales?

We raden je aan om eventuele blessures en specifieke klachten van te voren door te geven aan de docente. 

Ook is het verstandig om niet te veel te eten vlak voor de les.

Moet ik lenig zijn voor yoga?

Nee hoor! Je hoeft absoluut niet lenig te zijn en je hebt ook geen yoga-ervaring nodig. Iedereen is welkom.

Back in shape komen? Kan ik bij jullie ook weer yogales nemen na mijn zwangerschap? 

Jazeker! Je kunt bij ons zo’n zes weken na je bevalling weer meedoen aan rustige yogalessen.

Geef van te voren even door aan de docente dat je pas geleden bent bevallen (zeker wanneer je klachten hebt) zodat zij er rekening mee kan houden i.v.m. je buikspieren en je bekkenbodem. 

Yogahoudingen waarbij je je buikspieren traint kun je namelijk pas doen wanneer je buikspieren weer zijn ‘gesloten’ (meestal na ongeveer zes weken). Dit kun je zelf checken: ga op je rug liggen met je voeten voor je bekken, til je hoofd op en voel met de wijsvinger en middelvinger boven je navel of de ruimte gesloten is. Als dit nog niet het geval is, kun je de buikspieren beter nog niet teveel belasten.

Na de zwangerschap en bevalling heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. De gebieden die het meest onder druk hebben gestaan, zijn je bekkenbodem, rug, schouders en nek. Train vanaf het moment dat je bent bevallen je bekkenbodemspieren (dit heb je geleerd in de zwangerschapscursus) Elke dag vijf minuten de bekkenbodemspieren aan- en ontspannen levert het beste resultaat.

En na een aantal weken kun je ook de wat krachtigere yogalessen (Hatha CAY) gaan volgen. 

Ik wil me graag aanmelden, hoe doe ik dat?

Wil je je opgeven voor deze leuke cursus?

Je mag je hieronder aanmelden en op het contactformulier aangeven welke keuze je maakt en op welke datum je wilt starten. 

Je kan je via het contactformulier ook opgeven voor een gratis proefles.

Tot ziens in de les! 

Recensies 

Zwangerschapsyoga gevolgd en dat was erg fijn. Na de les was ik weer heerlijk ontspannen! ~ Anouk Aghterhof

De manier waarop Manon de lessen geeft is ‘down to earth’, erg fijn als je niet van ‘zweverige’ yoga houdt! ~ Dina 

Er wordt heel leuk les gegeven en er is een avond dat je partner mee kan om drukpunten te leren voor tijdens de bevalling, daar heb ik erg veel aan gehad! Dankjewel. ~ Lisette Wesselman