Yin Yoga

lesaanbod yoginon renew4In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je lichaam te voelen en dieper te ontspannen in de houdingen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen,  je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. De spanningen in een diepere laag te ervaren en, nog belangrijker, zowel fysiek als mentaal los te laten. Het aanhouden van de houdingen kan ongemakkelijk aan gaan voelen wat je uitdaagt niet alleen je lichaam te ontspannen maar ook je mind!

Yin yoga heeft een relatief rustige karakter. De les is juist zo fijn doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam.

Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Yin yoga richt zich op het verbeteren van de pezen, bindweefsel en gewrichten. Door de spieren (Yang Weefsel) te ontspannen komt er lichte druk te staan op de hardere weefsels in het lichaam (Yin weefsels). Hierdoor verbetert de doorbloeding en daarmee de conditie van deze weefsels. De mobiliteit en kracht van de gewrichten verbeterd hierdoor waardoor de spieren beter ondersteund worden in hun werking. Het lichaam gaat hierdoor soepeler en krachtiger aanvoelen.

Yin yoga is gedocumenteerd door Paul Grilley. Hij stelt dat het niet onze spierkracht is die ons fit en sterk maakt. Het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt de spanning uit een diepere laag van het lichaam.

Iedereen heeft baat bij Yin yoga. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. Hiermee voorkom of herstel je klachten in de gewrichten, rug, schouders, heupen. De houdingen worden hoofdzakelijk zittend of liggend uitgevoerd. Yin yoga kun je het beste met “koude” spieren volgen. De spieren zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij de bindweefsels en gewrichten komt.

Het grootste effect bereik je wanneer je Yin yoga beoefent in combinatie met een yang yogavorm, zoals de Poweryoga. Ook kan Yin yoga een aanvulling zijn op een yang sport, zoals hardlopen, zwemmen en fitness. De conditie van de stuggere weefsels is ook dan mede bepalend voor de prestatie en blessuregevoeligheid van het lichaam.

De rust van de Yin yoga maakt ook dat het lichaam koel blijft. Zorg er voor dat je warm genoeg gekleed bent. Neem een extra vest mee en wellicht sokken. Afsluitend is er een korte ontspanning waarvoor het gebruik van een deken prettig is. Alle benodigdheden zijn aanwezig in de studio.

Tot ziens in de les!